Veel aandacht voor 130km maatregel, maar files lossen we er niet mee op!

De 130km maatregel krijgt veel media-aandacht maar het echte probleem, namelijk de filedruk, lossen we hier niet mee op. Toch maar weer een poging. Degenen die zeggen dat het oplossen van het fileprobleem complex en duur is, hebben ongelijk. In het huidige tijdsgewricht hebben we de mond vol van de 24-uurs economie. Dat zou een positief effect moeten hebben op de dagelijkse files ware het niet dat praktische alle autobezitters er een ‘nine to five’ mentaliteit op nahouden. Gevolg: trechtervorming, omdat iedereen tussen 07:00 en 09:00 en 16:00 en 18:00 uur de snelweg opgaat.
Advies 1: zorg ervoor dat automobilisten gespreid de snelweg betreden.

In de vier jaar tijd dat ik deze weblog schrijf en het probleem ‘files’ analyseer, heb ik geleerd dat het fileprobleem alleen opgelost wordt door een combinatie van maatregelen. Met een mooi woord noemen we dat flankerend beleid. Naast het Ministerie van Infrastructuur zijn namelijk ook de Ministeries van Financiën, Economische Zaken en Binnenlandse Zaken verantwoordelijk. Alleen een combinatie van maatregelen zoals thuiswerken, langere openingstijden van bedrijven, geleidelijk verplaatsen van economische activiteit buiten de Randstad, dichterbij de werkgever wonen + advies 1, lossen de files structureel op. Niet complex of duur, kwestie van prioritering.
Advies 2: Er is niet één oplossing voor het fileprobleem. Du moment dat verantwoordelijke autoriteiten dat beseffen, zijn we dichterbij de oplossing dan ooit.

Ron Zwetsloot
Ervaringsdeskundige

Dit bericht is geplaatst in 130 km, Files, Thuiswerken met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Één reactie op Veel aandacht voor 130km maatregel, maar files lossen we er niet mee op!

  1. Pingback: Snelheidslimiet op snelwegen verhoogd naar 130km/h by roos - Pearltrees

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *